Segundo de Chomón, efectes especials

El turolenc Segundo de Chomón és un dels grans noms del cinema. Una sola de la quantitat d’aportacions que va fer al sisè art, ja li serviria per entrar als museus i enciclopèdies sobre el tema a qualsevol lloc del món, però és que aquest personatge, paradoxalment tan desconegut, va ser un inventor inesgotable que és imprescindible per entendre l’eclosió del fenomen cinematogràfic al segle XX.

George Mèlies, el gran mestre dels orígens del cinema, amb qui Chomón col·laborà i competí

George Mèlies, el gran mestre dels orígens del cinema, amb qui Chomón col·laborà i competí

Nascut a l’Aragó, la seva vida canviaria amb un viatge a Paris el 1895, on hi descobreix el Cinématographe dels germans Lumière, i coneix la que seria la seva esposa, una vedette del món de la faràndula, que també treballava pintant a mà les pel·lícules de George Mèlies, el gran reconegut cineasta dels orígens, a l’ombra del qual ha quedat Chomón tot i la seva gran quantitat d’aportacions.

I és que Chomón, des del primer moment va demostrar que la seva perícia i inventiva suposarien un enriquiment espectacular pel cinema. Visita el taller de Mèlies, interessat en el fenomen que distreu el món aquell final de segle, i de seguida aprèn i perfecciona o supera algunes de les tècniques del gran realitzador dels orígens d’aquest art.

La seva primera aportació, un giny per facilitar el laboriós procés d’acolorir a mà fotograma a fotograma les cintes que distribuïa Mèlies, serà utilitzat per la incipient indústria durant anys, i li permet obrir un estudi a Barcelona el 1902 on produirà els seus propis films i on col·laborarà amb els més prestigiosos directors d’Europa, que el reclamen per la seva destresa en les més innovadores i agosarades tècniques cinematogràfiques, els millors recursos tècnics i efectes dels anals del sisè art, trucatges, doble exposició, sobreimpressions, pirotècnia, maquetes, il·luminació…

Les primeres productores del moment miren de contractar-lo per aprofitar la seva habilitat en els efectes especials i recursos cinematogràfics, per intentar competir amb les acolorides i divertides pel·lícules de Mèlies que entusiasmaven al públic.

Segundo de Chomón

Segundo de Chomón

Una altra de les seves grans aportacions és la invenció del primer giny per fer travellings, el moviment de càmera més cèlebre de la història del cinema  o el pas de manovella, la tècnica de rodatge fotograma a fotograma que permet veure a major velocitat efectes com eclipsis o l’eclosió d’una flor.

Fou l’inventor del cinema animat fotograma a fotograma, amb dibuixos o figures de fang, tècnica utilitzada fins al cinema digital, fou el primer a rodar en format panoràmic…

Però és que Chomón no destacà tan sols per la seva virtuosa tècnica, fou un innovador absolut en l’aspecte argumental, tocà tots els gèneres, fou un precursor de la comèdia i les pel·lícules de persecucions que Buster Keaton popularitzà i Benny Hill portà al paroxisme, rodà la primera pel·lícula propera al dadaisme i surrealisme, introduí el sainet i la sarsuela al cinema, rodà documentals, drames, melodrames, cinema històric, animació…

Probablement, pel carrer, Mèlies i Chomón no són grans noms coneguts com Spielberg, George Lucas o Tarantino, però van ser uns visionaris que van entendre el show business, que calia entretenir i divertir el públic, que calien imatges impactants i innovadores, efectes especials i cops d’efecte, arguments originals i capacitat per traslladar a la pantalla tot el que la ment del realitzador pogués donar.

Els seus efectes poden semblar a hores d’ara primitius, simples o infantils, però algunes de les seves idees s’han utilitzat en pel·lícules com Star Wars o Tiburón, i la seva aposta pel cinema com espectacle, va popularitzar el mitjà i el va fer créixer fins convertir-se en el que és ara.

Showtime!

Share on Facebook+1Share on LinkedInShare on TumblrShare on Twitter